Sport- og underholdningsbransjen har en viktig rolle i å øke bevisstheten rundt klimasituasjonen, og nå tar det norske hockeylandslaget ledelsen internasjonalt. Initiativet er et samarbeid mellom hockeyforbundet, hovedsponsor Telia og klimakvoteselskapet CHOOOSE.
Telia, gjennom datterselskapet Get, er hovedsponsor for den norske ishockey-ligaen, Get Ligaen og det norske ishockeylandslaget. Samtidig er de lidenskapelig engasjert i bærekraft, og ønsker å bidra bredt på FNs bærekraftsmål, som også berører hockeysporten. Derfor er det perfekt for Telia å få presentere verdens første klimapositive landslag.
– Vi er svært opptatt av å gjøre sporten mer bærekraftig, og av å være et positivt eksempel for alle vi møter og samhandler med. Nå tar vi ledelsen blant alle verdens landslag i å bekjempe klimaendringer, og i konkurransemiljøet vårt føles det veldig bra å ta den posisjonen, sier Ottar Eide, generalsekretær i det norske ishockeyforbundet.
Både utøvere og støtteapparatet gjør allerede mye for å redusere sitt eget fotavtrykk. De unngår plastflasker, og velger gjenbrukbare flasker og vann fra springen, resirkulerer avfall på alle kamper, bruker digitale billettsystemer, benytter offentlig transport og minimerer reisene der det lar seg gjøre. Videre bruker landslaget innkjøpskraften sin, og velger kun hoteller med en bærekraftsprofil. Likevel må landslaget reise for å spille kamper, og dessverre involverer disse turene ofte fly, siden det er lange avstander, og tiden laget har sammen er begrenset.
Overkompenserer for CO2-avtrykket til landslaget
Telia så hvor mye landslaget gjorde over egen kjøl for å bli mer bærekraftig, og bestemte seg for å bidra til å fjerne den siste delen av CO2-avtrykket gjennom å kjøpe klimakvoter på vegne av landslaget. Hele 2019-sesongen til landslaget er ikke bare nå blitt klimanøytral, men klimapositiv. Dette betyr at hele laget vil forsøke å redusere klimagassutslippene i forbindelse med sportssesongen så mye som mulig, og deretter overkompensere for uunngåelige utslipp ved å bruke FN-sertifiserte karbonkreditter gjennom CHOOOSE.
Sertifisert og applaudert av FN
Landslagets innsats rundt klimaendringer, både ved å måle sitt fotavtrykk, redusere med lokale initiativer, og motvirke de uunngåelige utslippene ved å kjøpe CO2-kreditter gjennom CHOOOSE, har nå gjort dem bekreftet som en offisiell del av FNs klimaprogram Climate Neutral Now.
Å gjøre det norske hockeylandslaget til verdens første klimapositive landslag er en ære, og vi er stolte av å samarbeide med noen som virkelig bruker sin posisjon for både å spre bevisstheten globalt og å ta seriøse skritt. De er nå allerede klimamestere, så nå ønsker vi dem lykke til, og håper de også vil bli verdensmestere, sier Andreas Slettvoll, CEO i CHOOOSE.
Vi er glade for å se ledende idrettslag som det norske hockeylandslaget ta ledelsen i klimaaksjonen. Måten de tenker bærekraft på er et godt eksempel for å oppmuntre andre til å handle, inkludert leverandører, partnere og fans. Vi ønsker landslaget velkommen til Climate Neutral Now, sier Niclas Svenningsen, Manager of Global Climate Action ved FNs Climate Change.
I fremtiden vil Telia i samarbeid med landslaget se på hvordan de kan bruke smarthus- og IoT-teknologi for å skape mer energieffektive isbaner og effektivisere driften av ishallene. I et slikt partnerskap blir det mulig å skape en enda mer klimaorientert fremtid for sporten.
Av Celine Moe